Kerstmis 2023

Website Vier.nu helpt mensen toe te leven naar Kerstmis
Met speciale aandacht voor de kerststal: een traditie van 800 jaar

Vier.nu is een website met informatie over de christelijke hoogfeesten. Deze site helpt mensen toe te leven naar Kerstmis en helpt bij het vinden van een parochie in de buurt waar Kerstmis kan worden meegevierd. Dit jaar is er speciale aandacht voor de kerststal, want het is dit jaar 800 jaar geleden dat de eerste levende kerststal werd ingericht.

Op 24 december 2023 is het precies 800 jaar geleden dat de heilige Franciscus van Assisi in het stadje Greccio in Italië een levende kerststal liet inrichten. Franciscus vond dat zijn tijdgenoten weinig oog en begrip hadden voor de menselijke kant van het kerstverhaal. Daarom besloot hij het zichtbaar te maken. Deze eerste levende kerststal was de opmaat voor een traditie die nog altijd actueel is. Op tal van plekken – thuis, op school, in de kerk en op straat – wordt de geboorte van Christus uitgebeeld met de kerststal.

Filmpjes over kerststal-figuren

Op de website Vier.nu is dit jaar bijzondere aandacht voor de kerststal. Vier.nu is een website over de belangrijke christelijke hoogfeesten. In de aanloop naar Kerstmis komen er dit jaar onder meer acht filmpjes online waarin de Nederlandse bisschoppen vertellen over een figuur uit de kerststal, van het Kind tot de os, van de herders tot de wijzen. Elke dag komt een nieuwe video online; zo is er elke dag iets nieuws om naar uit te zien op weg naar Kerstmis.

Zoek jouw parochie via Vier.nu

Vier.nu roept mensen ook op het hoogfeest mee te vieren in de eigen plaatselijke kerk. De site helpt om de website van de dichtstbijzijnde parochie te vinden. In het vieringenrooster van de parochies is te zien waar en wanneer men Kerstmis mee kan vieren. Daarnaast biedt Vier.nu andere inspirerende en informatieve links en downloads voor en over het vieren van Kerstmis. Zo is er voor kinderen een kleurplaat en een kerststal die ze zelf in elkaar kunnen knutselen, er is een link naar het kerstevangelie en naar een brief die paus Franciscus schreef over de kerststal en nog veel meer.

Kijk voor meer informatie op Vier.nu en doe mee: Vier Kerstmis, niet alleen thuis, maar ook samen in de kerk!