Mariamaand

Mariakapellen

In de Rooms Katholieke kerk worden de mei en oktobermaanden gezien als Mariamaanden. Omdat Maria na zwanger te zijn geraakt van de Heilige Geest het leven schonk aan Christus, de eeuwige Zoon van de Vader en tweede persoon van de heilige Drie-eenheid, wordt zij door de katholieke kerk ‘Moeder van God’ genoemd.

Met name de maand mei heeft in westerse landen een symbolische betekenis gekregen die naar Maria verwijst. Het is een gevolg van de grote en populaire Mariaverering in de middeleeuwen. In die tijd en later had iedere kerk een Maria-altaar met een beeld of schilderij van haar. Ook waren – en zijn er nog steeds verschillende bedevaartsoorden met een wonderdadige beeltenis of bijvoorbeeld een bron zoals in Lourdes.

De meimaand, de bloeimaand, is na de middeleeuwen toegewijd aan Maria. De Jezuïeten hebben daarin een grote rol gespeeld. Vooral door hen kreeg deze maand-mei-devotie een vaste vorm.

Maria bekleedt – als belangrijkste heilige binnen de rooms-katholieke traditie – een prominente plaats in de volksdevotie, voor vele gelovigen het kloppende hart van het religieuze leven. Wellicht situeert haar belang zich daarbij op het snijvlak van het menselijke en het goddelijke.

In de Plechelmusparochie zijn op divers plaatsen Mariakapellen, waaronder ook de Mariakapel in Rossum op het Kerkplein. Het in deze kapel aanwezige Mariabeeld geeft aan hoe wij Maria met veel symboliek omgeven kunnen zien. .

-De kroon die zij draagt geeft aan dat zij de Koningin is van Hemel en Aarde.

-Op haar rechter arm draagt ze het Jezus Kind, zelf kijkt ze naar degene die voor haar staat en gekomen is om te vereren.

-De scepter in haar linker arm geeft een beeld van de wereldse, geestelijke en Goddelijke macht van het Kind dat zij op handen draagt.

-Het Kind draagt de Wereldbol met daarop het Kruis (Jezus voor de Wereld).

-Het hemelsblauw van de kleding van Maria is donkerder dan de kleding van haar Zoon. De kleurkeuze wil ons duidelijk maken dat Maria meer met de aarde is verbonden dan haar Zoon.

-Naast deze Mariakapel is er nog en kapel aan de Wiekerstraat en diverse landkruizen rond het dorp Rossum.

Het Wees Gegroet Maria

Wees gegroet, Maria, vol van genade,
de Heer is met U,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen,
en gezegend is Jezus, de Vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.

Mariakapel Wiekerstraat Rossum
Mariakapel Thijplein Rossum
Mariakapel Tankenberg Oldenzaal
Mariakapel Lossers voetpad Oldenzaal

Via deze link komt u bij de viering van het 75 jarig jubileum van de kapel op de Tankenberg.