Hoogfeest Maria Tenhemelopneming

Maria Tenhemelopneming

Jaarlijks op 15 augustus viert de Kerk het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming en gedenkt hiermee het feit dat Maria na haar dood met ziel en lichaam door God in de hemel werd opgenomen. Het feest is ontstaan in het Oosten en in de 7e eeuw door Rome overgenomen. Maria Tenhemelopneming geldt voor de Katholieke Kerk als het belangrijkste Mariafeest.

Ook in Oldenzaal, Parochie H. Plechelmus vieren we, op 15 augustus, het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming.

De betekenis staat in het in 1950, door Paus Pius XII, afgekondigde dogma:

Daarom na telkens en telkens opnieuw onze smeekbeden tot God te hebben verheven en de Geest der Waarheid te hebben aangeroepen: tot glorie van de Almachtige God, die met bijzondere welwillendheid zijn gaven aan de Maagd Maria heeft uitgedeeld: ter ere van zijn Zoon, de onsterfelijke Koning der eeuwen en de overwinnaar op zonde en dood; tot grotere roem van Christus’ eerbiedwaardige Moeder en tot blijdschap en jubel van heel de Kerk; op gezag van Onze Heer Jezus Christus,van de Zalige Apostelen Petrus en Paulus en dat van Onszelf: roepen Wij uit, verklaren en definiëren Wij, dat het een door God geopenbaard dogma is: dat de Onbevlekte Moeder Gods altijd Maagd Maria, na het voltooien van haar aardse levensbaan, met lichaam en ziel tot de hemelglorie is opgenomen.

Op dit Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming beginnen we om 19.00 uur de Woorddienst van deze eucharistieviering in het pastoraalsteunpunt Mariakerk en aansluitend vertrekken we vandaar en gaan voor het vieren van de H. Eucharistie naar de basiliek.

We hopen daarmee rond 19.30 uur te kunnen beginnen in de basiliek.

Hopelijk kunnen velen van U aanwezig zijn bij dit Hoogfeest, waar de Nederlandse bisschoppen van vragen het te vieren als een zondag.

Namens het Pastoresteam van harte welkom.

Pastor B. Reerink pr.