Viering ‘Geloven in glas’

Geloven in Glas

Viering ‘Geloven in glas’ en tentoonstelling Jan Schoenaker in Saasveld Geloven in Glas‘Geloven in  glas’, een nieuwe manier om het geloof te ontdekken.

Op zondag 27 oktober wordt er om 10.00 uur in de St. Plechelmuskerk van Saasveld een viering ‘Geloven in glas’ gehouden.

Hierbij staat één van de 40 gebrandschilderde ramen van Jan Schoenaker centraal. Aansluitend is er een tentoonstelling van allerlei werken van deze veelzijdige kunstschilder en glazenier.

Tijdens de viering zal pastor Huisman voorgaan en is er speciale aandacht voor een van de grootste ramen van de kerk: ‘Jezus in de synagoge’. U wordt door middel van gebeden, teksten en gedichten meegenomen in het verhaal dat Schoenaker met dit raam wil vertellen. Het muzikale gedeelte wordt verzorgd door Da Capo, onder leiding van Resy Weernink. Na afloop kunt u napraten onder het genot van een kopje koffie/thee.

De St. Plechelmuskerk in Saasveld geniet al jaren bekendheid vanwege haar 40 prachtig gebrandschilderde ramen, die allen gemaakt zijn door de Oldenzaalse glazenier en kunstschilder Jan Schoenaker (1923-2017). Zijn expressieve verteltrant in gebrandschilderd glas heeft hem in de loop der jaren een geheel eigen handschrift bezorgd dat velen aanspreekt. Maar hij was veel meer dan alleen glazenier. Hij maakte ook schilderijen, aquarellen, etsen, lithografieën, keramiek, linosnedes, mozaïeken, glas appliqué, muurschilderingen en niet te vergeten de kerstkaarten. De tentoonstelling biedt de gelegenheid om allerlei kunstvormen van Jan Schoenaker te bezichtigen.

U bent van harte welkom in Saasveld.

Geloven in Glas
Bron: Carlo ter Ellen – Tubantia